15 december 2009

Borgerligheten kan behålla mössorna på, för det blåser fortfarande! Vindar som nästan kommer ända ifrån ishavet (jag läste att det skulle komma kyla från ishavet här om dagen, nu förstår jag innebörden. Det syftades inte alls på väder, utan på politik!).

Svenska Dagbladet skriver idag att ”Regeringspartierna gör ett fatalt misstag ifall de tror att stjärnsmällen för M i helgens Sifomätning främst handlar om enskilda förslag i sjukförsäkringen. Det är inte tu tal om att denna debatt har skadat de borgerliga, men opinionsproblemet kom inte som en blixt från klar himmel” och Dagens Nyheter säger i princip det samma. Och så enkelt som att debatten om sjukförsäkringen skulle ha fått Moderaterna att dippa långt ner på popularitetsskalan är det kanske inte, även om jag tror att det har bidragit till saken. Systemet runt sjukförsäkringen behövde ändras, det tror jag att många såväl höger- som vänsterröstande håller med mig om, men förändring är förändring. Och sjukförsäkringarna ändrades grundligt! Lite för grundligt för Svenssonmänniskan…

Dock är jag tveksam till att den enda faktorn till borgerlighetens fall är sjukförsäkringarna. Som nämndes igår är jag även tveksam till att Sveriges röstande befolkning helt enkelt tagit förnuftet till fånga och ska rösta rödgrönt (även om jag personligen tycker det vore hemskt fint). Jag tror att, som Dagens Nyheter sätter ord på, ”om alli­ansen vill bli omvald måste statsministern på allvar förklara och försvara de borgerligas politik”. För vet vi egentligen vad regeringen gör? Förutom att röra omkring i hög hastighet i sjuk-grytan och försöka hålla samman EU under FN:s klimatmöte? I have no idea och jag vill ändå säga att jag läser de stora tidningarna dagligen. Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet spelar i samma lag idag, för även SvD anser att ”Regeringen måste berätta för folk vad den håller på med!”

Svenska Dagbladet tror även att ”Allt fler ställer sig frågan hur de som leder landet ska få genomslag för sin politik om de inte förklarar och förankrar den?”

Tips från coachen, som vi idag kan säga är laget bestående av Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och undertecknad, så bör Fredrik Reinfeldt öppna sin lilla mun och berätta för oss vad han gör. Vad talar vi om? Hur mår vi? Vad gör vi och hur tänker vi?

Dagens Nyheter: http://www.dn.se/opinion/huvudledare/tid-for-reinfeldt-1.1014042

SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/reinfeldt-maste-ut-ur-kommentatorshytten_3941047.svd

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0