10 november 2009.

Som nyss utgången student efter 13 år i skolan vet jag allt om ”bra” och ”dåliga” lärare. Grundskolan spenderades i en liten byskola, högstadiet studerades på distans och gymnasieåren tillbringade jag som sam/ekonom i en röd tegelbyggnad som blev vår borg under våra tre år där.

 

Sveriges kommuner och landsting vill ändra arbetstiden för landets lärare. Idag är arbetsveckan för lärare 35+10 timmar varav de 10 är egen tid att, på valfri plats, ägna sig åt förberedelse för lektioner osv. Om SKL får som de vill kommer arbetstiden att ändras till 40-timmars veckor. Det kan i princip innebära att egen tid för lärarna att förbereda sin undervisning kan tas bort av skolledningen.

 

Dagens Nyheter tar idag upp frågan om lärares arbetstid i sin ledare. De är, precis som jag, inne på spåret att skolledningen kan förstöra upplägget för en bra undervisning. Om de 10 timmarna av eget arbete tas bort kan ledningen förlägga fler lektioner, konferenser och möten på arbetstiden och därmed försvinner planeringstiden. ”En klok skolledning ger sina lärare ett mått av frihet. Inte för att den är slapp eller ekonomiskt oansvarig, utan för att den vet att duktiga medarbetare för en ännu bättre arbetsinsatts om de har möjlighet att själva styra sitt arbete” är vad Dagens Nyheter anser om saken. Det står också att läsa att Men det finns två faktorer som dramatiskt ökar sannolikheten för framgång. Den första är att läraren bryr sig om eleverna. Den andra är att hon tycker det är spännande och viktigt att undervisa i sitt fält” vilket är den stora sanningen. En, enligt mig, bra lärare ser sina elever och vad vi gör. Hon bedriver även en undervisning som vidarebefordrar ett engagemang och en vilja att lära sig mer till eleverna. För att kunna se sina elever, och framförallt för att kunna bedriva undervisning som är aktuell och påläst, behöver lärare tid att själv spendera. Tid att läsa på om sitt ämne, att förnya sin kunskap och sin undervisning samt att kunna ta sig tid för sina elever.

 

Att ta bort de 10 timmarna av arbetstid som en lärare kan ägna åt eget arbete i form av vad helst de anser är viktigt för att kunna bedriva en god undervisning kan alltså inte vara en bra idé. Man kan även se SKL:s vilja om att göra om arbetstiden till 40-timmars veckor precis som Dagens Nyheter är inne på, att arbetsgivarens syn på läraryrket förvrids. Att all arbetstid måste förläggas på arbetsplatsen för att de anställda lärarna misstänks missbruka de 10 timmar i veckan som de har eget förfogande över. Eller att uppgiften som lärare inte är så betungande så i princip ingen förberedelse för att bedriva bra undervisning till vårt lands nästa generation behövs. I can´t see the point, låt våra lärare fortsätta att ha tid att engagera sig i sitt ämne och förbereda sina lektioner. För allas skull.

 

DN: http://www.dn.se/opinion/huvudledare/en-dag-i-skolfabriken-1.991194

SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3776145.svd

DD: http://dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=94780&epslanguage=sv


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0