28 november 2009

Rollsbesättningen i EU kommissionen är klar!

Inför valet av vilken kommissionär som ska ha ansvar för vilken roll har EU kommissionens ordförande Barroso fått utstå diverse tjat. Alla EU regeringar har fört fram sina ord och åsikter om hur teatern ska ta sig ut, och om vem som ska ansvara för vilken roll. Uppdragen har nu fördelats, och Sveriges tjat på herr Ordförande har tagit sig ut väl! (ska vi tacka Reinfeldt för gott jobb nu igen..?)

Cecilia Malmström "får ansvar för de viktiga och svåra inrikesfrågorna. Som kommissionär för brottsbekämpning, asyl- och migrationspolitik kan hon göra skillnad i EU" skriver Dagens Nyheter i sin ledare idag. Malmström kommer ha ansvaret för att Stockholmsprogrammet såsmåningom förvandlas till lagstiftning, vilket i princip innebär en hårdare kamp mot trafficking, sexuellt utnyttjande av barn och organiserad brottslighet. Och visst låter det bra, att Malmström "kan göra skillnad i EU" ? För det är väl det hon är där för? Jag börjar bli eveinnerligt trött på detta eviga tjatade om att våra politiker kan göra skillnad, och att de sköter sina jobb. Det är nämligen det jag försväntar mig. Att de jag röstar på i valet jobbar för förändring och det på ett bra och effektivt sätt. Där är vi väl alla överens? Tack.

I vilket fall. Det är inte bara Cecilia Malmström som lyckats roffa åt sig en fin post i kommissionen. Alla de stora EU-ländernas kommissionärer har fått ta stora roller och kommer att synas på scenen framöver. Frankrike har numera ansvar för den inre marknaden, Tyskland för energifrågorna (där är jag inte avundsjuk alls, min gissning är att han kommer få ett idogt jobb!) och Spanien för konkurrens. Storbritannien har redan blivit tilldelad rollen som vice ordförande och utrikesminister.

Kommissionens nya gäng består av endast nio kvinnor. Dessa har blivit tilldelade viktiga roller som teatern inte kan sopa under mattan hur som helst. Det glädjer mig och kanske "något rättar till den ojämna könsbalansen" för att återgå till Dagens Nyheters åsikter. Jag håller med, det var tur för alla att dessa nio kvinnor fick betydelsefulla uppdrag. Men kanske kan man göra så att man tar in fler kvinnor och fördelas alla uppdrag, stora som små, efter person och inte efter kön hedanefter? Verkar mycket enklare, om någon skulle få för sig att fråga efter min åsikt i frågan.

Ett litet misstag har dock begåtts under rollbesättningen. Rumäniens gubbe i spelet föreslås bli jordbrukskommissionär. Big no-no. Han har nämligen försökt sig på saken tidigare, som jordbruksminister, och i samma veva kritiserades landets vanskötsel av EU:s jordbruksstöd. Så kanske, kanske borde kan ha fått nått annat uppdrag...

EU kommissionen är tillsatt och rollerna fördelade i, vad det verkar, ett heltokejförslag. Nu kan vi börja vänta på den första skandalen. För den kommer. Förr eller senare. Personligen gissar jag på förr. Låt föreställningen börja!

DN: http://www.dn.se/opinion/huvudledare/malmstroms-chans-1.1003650
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3860989.svd
DD: http://dalademokraten.se/sida/id/97432/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0