4 november 2009.

"Frågan som USA:s utrikesminister en gång ställde, vem han ska ringa om han vill tala med Europa, fick i går svar. Han ska ringa Ordföranden i Europeiska Rådet. Ordföranden kan koppla vidare till den Höge Representanten i EU om det gäller utrikes- och säkerhetspolitik".

 

Dala Demokraten sätter ord på det alldeles fantastiska, Tjeckien har äntligen slutat trilskas och skrivit på Lissabonfördraget! Duktigt av dem, eller vad sägs? Efter att EU:s övriga 26 medlemsländer redan undertecknat fördraget har nu även Tjeckien insett att det kanske inte var en så dum idé, trots allt. Dock ska Tjeckien, i sällskap med Polen och Storbritannien, i bästa dagis-anda få undantag vad gäller EU:s nya stadga för grundläggande fri- och rättigheter för att skriva under fördraget. Går det inte med hot och tjat om en underskrift så går det med mutor. "Får du en lite lättare väg att vandra och slipper den nya stadgan, så kan väl jag få en underskrift, snälla Vaclav Klaus?"

 

Enligt Dagens Nyheter ska vi idag särskilt berömma Fredrik Reinfeldt för hur han har skött sig den senaste tiden. Som ledare för Sverige som nu håller i ordförandeklubban i EU har han varken retats med Tjeckiens president Vaclav Klaus eller laggt sig för alla hans viljor. Duktigt Reinfeldt att du sköter ditt jobb, väldigt duktigt, frågan är bara varför inte jag får beröm i ledaren i Dagens Nyheter för att jag skrev VG på förra tentan? Duktig Reinfeldt, duktig Sofia, eller? Att Reinfeldt varken retas eller gullar med sina kolleger är glädjande för mig och jag är nöjd med att han håvat in Klaus underskrift, men jag tänker inte skriva idol-brev till vår stadsminister för det! Där går gränsen, kära Dagens Nyheter. Ska vi berömma vårt lands ledare för att de sköter sitt jobb, vårt land och sitt ordförandeskap i EU? I så fall vill jag härmed gärna rikta bästa berömelse och tacksamhet till tanten som varje dag ser lika söt ut när jag betalar mitt kaffe. Tack för att du sköter ditt jobb!

 

Lissabonfördraget kan börja gälla som ny grundlag för EU vid nästa månadsskifte vilket gör att det Europeiska Rådets ordförandepost nu inte kommer att rotera mellan medlemsländerna utan en fast ordförande ska utses. Som nuvarande ordförande för EU är detta Reinfeldts uppgift, men eftersom han skött kontakten och mutandet med Tjeckien utgår jag ifrån att han kommer klara även detta galant. EU:s medlemsländer ska tillsammans enas om både en utrikesminiter och en permanent ordförande. 27 länder, inte alls 27 poster. Lycka till Fredrik!

 

Att, som ledaren i Dagens Nyheter talar om, både premiärministern för Luxenburg och presidenten i Frankrike har framfört sina åsikter inför ordförandevalet om att denne bör komma ifrån ett land som brukar euron som valuta bådar dock inte riktigt gott. Vet varesig Luxenburg eller Frankrike att man inte får utesluta kandidater på grund av nationalitet? Valet av ordförande för EU kan komma att bli en spännande följetong och jag gör som Dagens Nyheter och ägnar mig åt att "hålla tummarna för att Fredrik Reinfeldt håller huvudet kallt och att han ser till att det blir åtminstone en kvinna i EU:s kommande ledning". Tack.

 

Svenska Dagbladet jämför idag influensa vaccineringen med filmen Den Tredje Mannen från 1949. No more comments.

DN: http://www.dn.se/opinion/huvudledare/efterlangtad-signatur-1.987939
DD: http://dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=94025&epslanguage=sv
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3749135.svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0