5 november 2009.

Igår kunde vi glädjande inse att Tjeckien tagit sitt förnuft till fånga och skrivit under Lissabonfördraget. När detta nu kan träda i kraft ska en ny ordförande för EU utses. Denne kommer sitta på sin post i två och ett halvt år, i stället för det nuvarande halvåret. Frågan är nu bara, vem ska ta över tronen efter Reinfeldt som nu huserar som ordförande? Igår tyckte jag att det valet skulle bli intressant och spännande att ta del av, och jag önskade mig en kvinna i ledningen, idag har jag ångrat mig. I alla fall om tomtarna med makt i EU läser ledarsidan i Dagens Nyheter.

 

Valet av ordförande kommer att ske helt utan Svensson-insyn och det är med andra ord de, så att säga, tunga namnen som helt enkelt ska enas om någon de gillar. Idag kan vi läsa i Dagens Nyheter att de gärna vill lägga sig i det slutna valet av ordförande. Deras tips heter Vaira Vike-Freiberga och hon har tidigare varit Lettlands president. För att styrka sitt tips berättar Dagens Nyheter en snyftande historia om hennes bakgrund som flykting efter Sovjetunionens invasion av Lettland samt att hon är en trogen USA-anhängare och Bush-kompis. Hej och hurra! Tilläggas kan också i historien att invasionen av Irak inte verkar störa henne nämnvärt… Att välja en ordförande, för två och ett halvt år med möjlighet till förlängning, som håller på Bush och Irakkriget kan aldrig vara nyttigt. Vad ska hon göra av EU? Göra potatismos av allt som innehåller minsta vettighet och få oss att stå bakom en stöttning av förgörandet av Irak? Tack, men nej tack.


Dagens Nyheter hävdar att hennes stöd för invasionen av Irak hör till historien och att hon därmed är ”förlåten” för sin åsikt i den frågan och kan ta över posten som EU:s ordförande på bästa sätt. Jaha, historia. Hur många år sedan var det USA gick in i Irak nu igen? År 2003, 6 år sedan ja. Jag menar inte att man inte ska kunna glömma saker som varit, eller förlåta människor, men att stödja Bush och invasionen av Irak är inte direkt i klass med att snacka skit om grannens pudel eller snatta en Plopp på konsum. Exempelvis SMS-lån tar idag över mångas , speciellt mina unga studentvänners, liv genom att dra upp räntan lång över naveln och spänna åt skärpet aningen för hårt. Skulderna lagras och gör det näst intill omöjligt att exempelvis skaffa en bostad, men kvar ska de ligga för allmänt beskådande. I en herrans massa år. Att då Vaira Vike-Freiberga har hejat på invasionen av Irak men att det nu räknas som historia är en ekvation som inte riktigt går ihop här nere hos mig. Är det alltså så att eftersom hon huserat som president för Lettland, nu sitter som ordförande för EU:s särskilda reflektionsgrupp och är påtänkt för ordförandeposten i EU så kan vi stryka det i hennes förflutna som inte passar in i mallen?

 

Att Vaira Vike-Freiberga anses vara en god talare och behärskar flertalet språk gör inte att direkt att bilden av henne på EU:s tron känns säkrare. En god talare med pondus som står bakom invasionen av Irak på EU:s högsta post? Är det bara jag som känner mig aningen nervös?

http://www.dn.se/opinion/huvudledare/lat-henne-leda-eu-1.988450


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0