26 juli och nu jäklar.

Så sitter jag då här, på altanen i byn med solen i ögonen och fötterna upplagda på pallen. Idylliskt och vackert. Förundras och förskräcks över helgens händelser i Norge där allt för många mist livet, och då ett sår på demokratin har uppstått. Regeringsbyggnader i centrala delar av huvudstaden bombas. Politiskt aktiva ungdomar, precis sådana som jag själv, skjuts kallblodigt ihjäl under ett politiskt läger. Det finns faktiskt inga ord alls för det inträffade, bara ilska och sorg. Jag kan även få en känsla av "jävlar anamma" när jag läser om det här, att nu jäklar ska vi jobba ännu hårdare för den politik vi tror på!

Precis som Dagens Nyheter skriver i dagens ledare så får vi inte låta dem som gör sådana här saker styra oss. Att han ville utplåna nästa generations politiker och ledare gör att jag känner ännu starkare hur viktiga våra politiska ungdomaorganisationer är. Det är vi, de unga politiskt aktiva, som är morgondagen. Framtiden. Det är vi som ska leda landet och det är vi som ska stå upp för demokratin. Det är något av det finaste som ett land har, och någonting som både behöver uppmuntras och tas om hand. Självklart ska inte en dåre som Anders Behring Breivik få styra oss, han ska inte ens få nudda oss. Hans dåd berör oss, men det får inte rubba den plats vi står på eller de utmaningar vi står inför!

DN: http://www.dn.se/ledare/huvudledare/han-far-inte-styra-oss
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/terroristens-varldsbild-en-islamofobi-pa-steroider_6348348.svd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0