27 juli och var och en ansvarar för sig.

En sak i anslutning till medias rapportering av händelserna i Norge stör mig: att man talar om Anders Behring Breiviks barndom och brist på kontakt med sin far som en orsak till händelserna. Visst sätter säkert en tråkig barndom sina spår, om han nu haft det, men det ursäktar inte hans beteende och agerande. Varje människa ansvarar för sina handlingar! Jag för mina, du för dina och Behring Breivik för sina. Var och en ansvarar själv för det han eller hon gör, så enkelt är det. Precis som Lisa Bjurwald säger till Dagens Nyheter så tror jag man försöker förstå varför det här har skett, och finner då någon form av förklaring i hans barndom. Må så vara, men vi ska vara försiktiga med att dra det längre än så. Det ursäktar inte hans beteende.


Svenska Dagbladet har övergett händelserna i Norge i dagens ledare. Istället ägnar de sig åt det scoutläger som går av stapel i veckan i Skåne. Ingen mer kommentar om det.


DN: http://www.dn.se/nyheter/varlden/experter-terrorist-ar-ratt-ord

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0