11 mars och vi diskuterar Juholt igen.

Idag diskuterar en av SvD:s ledarskribenter Libyens ledare. MEN de skiljer sitt resonemang från gårdagens DN genom att stava hans namn Gaddafi, till skillnad mot DN:s Khaddafi. Oerhörd brytpunkt! I övrigt konstaterar de precis vad DN konstaterade igår: något måste göras NU och EU:s ledare ska samtala om saken.
I övrigt måste vi nog prata lite mer om Socialdemokraternas föreslagna partiledare Juholt. Det är nämligen vad man gör idag, man diskuterar den nyföreslagna ledningen inom Socialdemokraterna. Dalademokraten hävdar att många av sossarnas medlemar kände sig lättade efter att valberedningen kommit med sitt förslag - men inte lättade över att de valt Juholt, utan att de valt någon alls. För det är ju precis så det känns: valberedningen har inte valt den bästa, de har valt den minst dåliga. Väldigt tragiskt, och inte vidare upplyftande för partiet. Dalademokraten försöker dock hålla skenet uppe och hävdar att det är fint för partiet med en ny medleålders vit man. Ingen har ju hört talas om just den här medelålders, vita mannen förut i speciellt stor utsträckning. Och det är ju bra! Eller? Vet någon egentligen vad Juholt svarar om jag säger skatter? Invandring? Välfärd? Vård och omsorg? Skola? Landets ekonomi? Vet någon egentligen någonting alls om gubben?
Kanske är partiet och valberedningen inne på tanken om att allting ska återgå till hur det en gång var under Socialdemokraternas glansdagar när de medelålders männen avlöste varandra som partiledare? Om man därmed väljer en man som, åtminstonde till utsidan, liknar dem så kanske allting blir som då? Naivt, men har man inget direkt annat att gå på så är det är ett halmstrå att hålla i sig hårt i. Det kan även vara som SvD idag tänker, att han är motsatsen till Mona Sahlin och därmed ett val gott som något. Hon var ungdomlig, slarvig och på språng framåt medan han framstår som trygg, bevarande och aningen grå. Hon flörtade med företagen, han charmar facket. Dock tror jag inte det räcker med en motsats till Sahlin, eller någon som liknar dem som ledde partiet under glansdagarana. Tyvärr alltså, få saker är så enkla här i världen. Socialdemokraterna har en bra bit att vandra de kommande åren fram till nästa val, och jag hoppas att Juholt har införskaffat ett par bra gympaskor och har tränat upp konditionen. För de kommer få gå i uppförsbacke. Alternativt, springa i uppförsbacke.
Jag hoppas förståss att jag har fel. Jag hoppas att Juholt blir den frälsare som Socialdemokraterna behöver för att ta sig framåt och uppåt igen. Innerligt hoppas jag det. Men jag är tveksam. Mycket tveksam. Tyvärr.
Dalademokraten: http://www.dalademokraten.se/sida/id/159256/
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ta-fajten-damberg_5998477.svd
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/snabba-klipp-stoppar-inte-overste-gaddafi_5998475.svd
Idag diskuterar en av SvD:s ledarskribenter Libyens ledare. MEN de skiljer sitt resonemang från gårdagens DN genom att stava hans namn Gaddafi, till skillnad mot DN:s Khaddafi. Oerhörd brytpunkt! I övrigt konstaterar de precis vad DN konstaterade igår: något måste göras NU och EU:s ledare ska samtala om saken.
.
I övrigt måste vi nog prata lite mer om Socialdemokraternas föreslagna partiledare Juholt. Det är nämligen vad man gör idag, man diskuterar den nyföreslagna ledningen inom Socialdemokraterna. Dalademokraten hävdar att många av sossarnas medlemar kände sig lättade efter att valberedningen kommit med sitt förslag - men inte lättade över att de valt Juholt, utan att de valt någon alls. För det är ju precis så det känns: valberedningen har inte valt den bästa, de har valt den minst dåliga. Väldigt tragiskt, och inte vidare upplyftande för partiet. Dalademokraten försöker dock hålla skenet uppe och hävdar att det är fint för partiet med en ny medleålders vit man. Ingen har ju hört talas om just den här medelålders, vita mannen förut i speciellt stor utsträckning. Och det är ju bra! Eller? Vet någon egentligen vad Juholt svarar om jag säger skatter? Invandring? Välfärd? Vård och omsorg? Skola? Landets ekonomi? Vet någon egentligen någonting alls om gubben?
.
Kanske är partiet och valberedningen inne på tanken om att allting ska återgå till hur det en gång var under Socialdemokraternas glansdagar när de medelålders männen avlöste varandra som partiledare? Om man därmed väljer en man som, åtminstonde till utsidan, liknar dem så kanske allting blir som då? Naivt, men har man inget direkt annat att gå på så är det är ett halmstrå att hålla i sig hårt i. Det kan även vara som SvD idag tänker, att han är motsatsen till Mona Sahlin och därmed ett val gott som något. Hon var ungdomlig, slarvig och på språng framåt medan han framstår som trygg, bevarande och aningen grå. Hon flörtade med företagen, han charmar facket. Dock tror jag inte det räcker med en motsats till Sahlin, eller någon som liknar dem som ledde partiet under glansdagarana. Tyvärr alltså, få saker är så enkla här i världen. Socialdemokraterna har en bra bit att vandra de kommande åren fram till nästa val, och jag hoppas att Juholt har införskaffat ett par bra gympaskor och har tränat upp konditionen. För de kommer få gå i uppförsbacke. Alternativt, springa i uppförsbacke.
.
Jag hoppas förståss att jag har fel. Jag hoppas att Juholt blir den frälsare som Socialdemokraterna behöver för att ta sig framåt och uppåt igen. Innerligt hoppas jag det. Men jag är tveksam. Mycket tveksam. Tyvärr.
.
Dalademokraten: http://www.dalademokraten.se/sida/id/159256/
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ta-fajten-damberg_5998477.svd
SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/snabba-klipp-stoppar-inte-overste-gaddafi_5998475.svd

Kommentarer
Postat av: Nalle

Jag som borgare ler ju åt det här valet. Väljarna går åt höger, S går åt vänster. Smart strategi där...

2011-03-15 @ 13:16:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0