15 mars och rättvisepanik.

DN Ledare,signerat Erik Helmerson, "Rättvisepanik om flicksemlor".
För ta mig tusan, rättvisepanik är ordet och idag har denne Helmerson gjort min dag. Tack.
DN Ledare, signerat Erik Helmerson, "Rättvisepanik om flicksemlor".
För ta mig tusan, rättvisepanik är ordet och idag har denne Helmerson gjort min dag. Tack.
.
På kvinnodagen förra veckan ville ett fritids på Gotland uppmärksamma orättvisorna mellan könen och serverade semlor till flickorna vid mellanmålet, medan pojkarna som vanligt fick knäckebröd. När man som förälder sedan hämtar en sur son framåt eftermiddagen som inte ätit semlor till mellis kan man bli glad och ta tillfället i akt. Tillfället att följa Helmersons exempel om att säga ”Ja, just i dag fick bara flickorna semlor. Det är ett sätt att visa att kvinnor i hela världen varje dag utsätts för fruktansvärda orättvisor. De får sämre utbildning, om ens någon, de förhindras att jobba, de gifts bort mot sin vilja, de misshandlas av sina män och de mördas av sina släktingar för att de älskar fel person. Vad tror du att vi alla tillsammans kan göra åt den saken?” Är man en god förälder med förmågan att tänka själv så tar man det lilla förklarande samtalet med sin son. Saknar man tankeförmåga så blir man istället djupt kränkt, irriterad och kanske till och med rasande förbannad för att ens lilla son har behandlats ILLA och ORÄTTVIST. Särbehandlats, minsann!
.
Föräldrar har rasat. Bloggare och twittrare har gjort stor sak av det hela och är mer kränkta än de snoriga pojkungarna. Tillåt mig här att gapskratta, lite för högt och lite för länge. Den här reaktionen är aningen överdriven, på gränsen till absurd. För att låna Helmersons ord så "Om man på allvar tror att pojkarna tillfogats oläkbara själsliga sår av något så trivialt som att snuvas på en semla är det kanske också läge att rikta en skarpare blick mot situationen i klassrummet de 364 dagar som inte är kvinnodag".
.
Jag är så trött på det här, så förbannat trött. Flickorna på ett fritids på Gotland får en dag, en dag, en behandling som ger dem förmåner och något extra, och det blir debatt i riksmedia. Hur fan gick det till? De här flickorna fick en dag, en dag, av fördelar på fritids. Då blir det ramaskri, arga föräldragrupper och hetsk debatt om särbehandling. Då pratas det minsann om rättvisa! Men de andra 364 dagarna, när det är pojkarna som tar mest plats, låter mest och får mest uppmärksamhet, då är det tystare än i graven. När flickor och kvinnor ständigt förtrycks och får mindre förmåner, då är det inga debattartiklar eller twitter-regn över Sverige eller världen. Ge mig debatt i media varje dag, varenda jäkla dag, om orättvisa och särbehandlingpå grund av könstillhörighet så kan vi återkomma sen. Till dess: TIG!
.
Jag börjar bli rätt trött på män i allmänhet. Inte alla, det ska förtydligas, men jag börjar allvarligt talat få nog. Hela skoltiden tog killarna upp hela klassrummet med sitt brölande och skrikande, killar som ska ha hjälp av duktiga flickor i skolan så att dessa duktiga flickor inte får lärarens uppmärksamhet för att utveckla sig och sitt kunnande mot högre höjder. Jag är trött på killar som låter käften glappa och tar för mycket plats, på unga män som inte hör av sig när de ska och som inte kan klockan. Jag är fruktansvärt arg på män som slår sina fruar på lördagkvällen för att sedan tvinga sig till sex och på pappor som aldrig hämtar på dagis. Jag blir fördjävligt arg och ledsen på medelålders gubbar som kallar unga kvinnor för "praktikant" när de går på samma möten och som nästa gång inte ens minns att man var där. Jag är oerhört trött på att inte kunna gå hem från en vän om kvällen utan att han måste följa mig på vägen för att jag ska slippa vara rädd att bli våldtagen.
.
Det är härskartekniker! Mäns härskartekniker mot kvinnor. Det är osynliggörande att de här gubbstruttarna inte kommer  ihåg att jag var på samma möte som dem även förra månaden och det är förlöjligande att kalla mig för "praktikant" på dessa möten bara för att jag inte är en medelålders vit man med dammig kavaj. Det börjar redan på dagis, på fritids, och det tar aldrig slut. Några flickor på ett fritids på Gotland får semlor på kvinnordagen och Sverige känner sig mer kränkta än snorungarna som inte fick någon semla. Det måste vara nog nu! Jag är ung tjej och jag vet att jag måste gå tre steg där jämnåriga killar bara behöver ta ett, jag är ung tjej och jag vet att jag alltid måste vara beredd på mäns härskartekniker, jag är ung tjej och redan både jävligt ledsen och arg på att det är såhär det är. Det måste vara nog!
.
http://www.dn.se/ledare/signerat/i-graddfilen-rattvisepanik-om-flicksemlor

Kommentarer
Postat av: Joel Bergqvist

Om du försvarar det här försvarar du ju att behandla människor olika enbart baserat på deras kön, redan vid en så låg ålder som detta.

Du är alltså en extrem sexist.

Faktum är att alla dagar är kvinnodagar i skolan, det är ett matriarkat där pojkar blir diskriminerade dagligen (inte enbart på internationella kvinnodagen).

Men detta skiter du nog i, sexist som du är.

2011-03-15 @ 13:22:07
Postat av: Zzzzzz

Är nog av den åsikten att hålla med Joel om att du verkar vara en sexist. Och tyvärr så förmedlar du en början till ett manshat. Oavsett kön leder ett hat ingen annanstans än åt fel håll i den förmodade utvecklingen. Istället att köra den kvinnliga härskartekniken borde du titta på individ nivå. Det är inte alla män som slår sina fruar, det är inte alla kvinnor som slår sina män.



Time to wake up...

2011-03-15 @ 13:44:46
Postat av: Erik

Groodan:



"rikta en skarpare blick mot situationen i klassrummet de 364 dagar som inte är kvinnodag"



Saken är den att kvinnor i allt viktigt och väsentligt dominerar klassrummet i såväl grundskolan, gymnasiet och högskolan så ditt resonemang är inte vettigt på en fläck.



"Men de andra 364 dagarna, när det är pojkarna som tar mest plats, låter mest och får mest uppmärksamhet, då är det tystare än i graven."



För det första så har vi inte 364 mansdagar. Det finns inga män i riksdagspartiernas kvinnoförbund men det saknas inte kvinnor i huvudpartierna.



Män betalar dyrt för sin dominans i sådana höga positioner, de dominerar även missbruks, mord, självmord och fängelsestatistiken.



Feminister vill att kvinnor skall ha det positiva resultatet av den tävlingen men nackdelarna vill de kvinnor skall slippa



Det kallas APEX FALLACY.



"Jag börjar bli rätt trött på män i allmänhet. Inte alla, det ska förtydligas, men jag börjar allvarligt talat få nog."



Att du inte kan skilja på de killar du HAR problem med och andra killar är DITT val! Det är ingen nyhet ni tjejer ofta beter er såhär men jag är trött på er tjejer som LJUGER om det.



Alla kvinnor ljuger inte om detta så det finns ingen orsak att jag skall visa hänsyn för ditt behov att ljuga om det.



"Hela skoltiden tog killarna upp hela klassrummet med sitt brölande och skrikande"



Brölande och skrikande är helt irrelevanta saker. Det relevanta i klassrummet är resultat.



"killar som ska ha hjälp av duktiga flickor i skolan så att dessa duktiga flickor inte får lärarens uppmärksamhet för att utveckla sig och sitt kunnande mot högre höjder."



Ännu högre än den kvinnliga dominans som redan råder? Wow du är ju en tvättäkta kvinnosuprematist! Vi behöver mindre kvinnodominans i klassrummen - inte mer.



Googla APEX FALLACY som sagt.

2011-03-15 @ 13:58:56
URL: http://aktivarum.wordpress.com/
Postat av: Orion

Tråkig inställning, jag hoppas du en dag inser att även killar missgynnas på många punkter, framförallt i skolan som är väldigt kvinnodominerad. Och jag hoppas framförallt att du inser att man inte löser diskriminering med ännu mer diskriminering, tror du dessa diskriminerade pojkar får en positiv inställning till jämställdhet om folk kallar det jämställt så fort de blir uteslutna från saker som kvinnor får?

2011-03-15 @ 14:15:51
Postat av: Mr Bone

Jag är man. Jag antar att ni som skrivit kommentarer vill kalla er män. Förstår ni inte att ni bara styker under det som vi andra vet. Att kvinnor ständigt utsätts för männens dominans. Kom till sak i en debatt istället,vad kan vi tillsammans göra för ett mer jämlikt och jämställt Sverige. Dagens ledarskribent i DN uttrycker sig föredömligt. och du Sofia, fortsätt skriv, jag hoppas att vi får höra mer av dig

2011-03-15 @ 16:03:28
Postat av: Michael

Erik:



"Saken är den att kvinnor i allt viktigt och väsentligt dominerar klassrummet i såväl grundskolan, gymnasiet och högskolan"



- Lär dig definitionen på "väsentligt". Flickor har högre betyg än pojkar i grundskolan, men får inte i högre grad sitt förstahandsval till gymnasiet. De har också högre betyg på universitet, men färre ledande positioner inom akademien.



"Det finns inga män i riksdagspartiernas kvinnoförbund men det saknas inte kvinnor i huvudpartierna."



- Att ställa förbund mot partier på det här sättet är irrelevant. Det enda jag kan föreställa mig att du försöker säga, är att det inte finns en manlig dominans i samhället?



"Män betalar dyrt för sin dominans i sådana höga positioner, de dominerar även missbruks, mord, självmord och fängelsestatistiken."



- Det låter snarare som att samhället betalar dyrt för männen. Sedan sade du ju i föregående mening att det inte var så stor mansdominans?



Man kan också ifrågasätta dina empiriska påståenden. Kvinnor är oftare parasuicidala, men män har "effektivare" metoder, till exempel att skjuta sig.



Vad det sedan beror på är en helt annan fråga. Läs gärna lite grunder inom evolutions- och genusteori, om så bara för att få uppslag till fler hypoteser. Det har med mycket annat än dominans att göra.



"Feminister vill att kvinnor skall ha det positiva resultatet av den tävlingen men nackdelarna vill de kvinnor skall slippa."



- Att tillskriva en grupp en såikt på det här sättet kallas generaliseringsfel.



"Det kallas APEX FALLACY."



- Att tillskriva någon en attityd, och tro att den sitter i den personen kallas fundamentala attributionsfelet.



"Att du inte kan skilja på de killar du HAR problem med och andra killar är DITT val! Det är ingen nyhet ni tjejer ofta beter er såhär men jag är trött på er tjejer som LJUGER om det."



- Det här med att tro sig kunna se om någon ljuger är också ett vanligt tankefel. Det är i själva verket väldigt svårt. En metaanalys av 50 års experimentell forskning om lögndetektorer visade att de hade ungefär lika många rätt som en person som singlar slant om det. Nu vet jag inte om du har använt en lögndetektor. Men kanske ett mynt?



"Alla kvinnor ljuger inte om detta så det finns ingen orsak att jag skall visa hänsyn för ditt behov att ljuga om det."



- Nu lämnar vi det sakliga området en aning, men visst finns det väl fler anledningar att visa hänsyn, än att inte alla gör något? Om det är din enda anledning att visa hänsyn i vanliga fall, så bekräftar du väl i stor utsträckning de negativa stereotyper om män som kan förekomma..?



"Brölande och skrikande är helt irrelevanta saker. Det relevanta i klassrummet är resultat."



- Ett tankeexperiment: Sätt upp två klassrum, med slumpfördelade elever i. I det ena klassrummet placerar du fem stycket brölande och skrikande konfederatorer. I det andra, bara en kontroll med fem tysta killar. Tror du att det skulle kunna bli olika resultat i klassrummen?



"Ännu högre än den kvinnliga dominans som redan råder? Wow du är ju en tvättäkta kvinnosuprematist! Vi behöver mindre kvinnodominans i klassrummen - inte mer."



- Se fundamentala attributionsfelet, ovan.



"Googla APEX FALLACY som sagt."



- Googla... vad som helst, som du inte brukar googla. Eller ännu bättre, testa en källgranskad databas. Finns ofta på det lokala biblioteket. Ta gärna en semla efteråt, som förstärkning.



Mvh, en förbipasserande.

2011-03-15 @ 17:59:56
URL: http://hjalpmotsjalvhjalp.wordpress.com/
Postat av: Itchy

Har du över huvud taget varit på ett dagis? Tror knappast det. Pojkar har fördelar 364 dagar om året?! Var har du fått det ifrån?

2011-03-15 @ 18:41:50
Postat av: Jonas

Mr Bone:

Kan inte du konkret visa vad som inte är jämställt i dagens Sverige?

Jag har försökt få fram det länge nu, men får bara myter, floskler och rena lögner till svar.

2011-03-15 @ 19:42:50
Postat av: Erik

Mr.Bone:



"Jag är man. Jag antar att ni som skrivit kommentarer vill kalla er män."



Det är fullkomligt irrelevant för ämnet vad du är. Det är vad som sägs som räknas - inte vem du är.



"Förstår ni inte att ni bara styker under det som vi andra vet."



Du verkar ha förväxlat vetande och tyckande. Saker man VET är saker som man motiverar ordentligt i en modern uppfinning som kallas debatt. Du gav inga motiveringar alls. Du verkar inte ens veta skillnaden mellan verklighetsomdömen och värdeomdömen.



"Att kvinnor ständigt utsätts för männens dominans. Kom till sak i en debatt istället,vad kan vi tillsammans göra för ett mer jämlikt och jämställt Sverige."



Till att börja med så kan du definiera vad du menar med jämställdhet?



Lika BEHANDLING



eller



Lika RESULTAT



Hur bedömer du om vi är jämställda eller inte?



Ordet är ditt.

2011-03-15 @ 21:18:05
URL: http://aktivarum.wordpress.com/
Postat av: Joakim

Tråkig inställning skriver Orion! Kul ung kvinna säger jag! Varför blir ni så upprörda? (Erik Zzzz och Erik)En ung kvinna framför sin synpunkt och den dissar ni och sedan framför ni era synpunkt som "rätt". Vem ger er tolkningsföreträde?

2011-03-16 @ 10:44:45
Postat av: Mr Bone

Ja du Erik,jag vet inte om jag har så stor lust att prata med dej....men du kan ju prova med att läsa på lite. http://www.jamstalldskola.se/vad-ar-jamstalldhet/jamstalldhet-sverige.shtml kanske kan vara något. Jag säger som Michael; ta en semla som tilltugg när du läser!

2011-03-16 @ 13:36:32
Postat av: Fredrik O

@Joakim Det som man blir så upprörd över just på denna blogg är att Sofia å ena sidan anklagar folk för att använda härskartekniker, och samtidigt är det precis det hon själv gör.



Läser man hennes inlägg så är det uppenbart att hon använder de två klassiska tekniken när det gäller härskartekniker, förlöjligade och skuldbeläggande.

En grupp individer tycker att semel incidenten var förkastlig, men bloggaren här tar inte diskussionen, utan hon helt enkelt förlöjligar de som inte tycker som hon och istället för att våga ta en seriös och mogen diskussion så skuldbelägger hon istället sina meningsmotståndare. Märkligt sätt att sätta sig över hur andra tycker och känner.

Är det konstigt att det blir ett trist debattklimat när det gäller denna fråga??



(skrev ett längre inlägg om detta, men det passerade tydligen inte. Men jag hoppas verkligen att bloggare läste den och i framtiden tänker på sitt raljerande språk och slutar använda härskartekniker när hon vill få fram sin åsikt)



Fred, frid och jämlikhet!

2011-03-16 @ 14:01:51
Postat av: Joakim

"men kära nån" Är inte en del av bloggandet, att sticka ut hakan? Men varför denna irriterade ton, har du en öm tå kanske? Men nu går vi vidare, nya spännande ämnen väntar om hörnet.

2011-03-16 @ 14:43:13
Postat av: Peter Midas

När jag var lärare i Gnesta för ett selek sedan, hade vi en eitisk dikussion om rättvisa i åk 8. Det handlade om tredje världen och om förmågan att visa empati. Vi delad upp klassen i två grupper med både tjejer och killar och bjöd dom på mat. Den ena gruppen fick fin mat, medan den andra fick knäckebröd och vatten. Resultat: Ingen åt den fina maten, alla mådde pyton och man kan säga att experimentet lyckades! Frågan om semlorna känns totalt vansinnig.

2011-03-19 @ 12:17:04
URL: http://trepojkar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0