11 februari och det här med pensionsåldern.

Så var det ju det här med pensionsåldern. Veckans snackis. Reinfeldts lilla "cup" inför att han skulle få besök av övriga europeiska toppolitiker. Vad finns att säga? Svar: en himla massa.

Det hela är ett förslag, jag är väl medveten om det, och att det ska finnas möjligheter osv, men ändå. Hur tänkte vi egentligen? Jobba till 75? Jag menar, hur skulle det hela gå till? Möjligheter att byta jobb mitt i livet, möjlighet till omskolning och bla bla gäsp.

Att jobb till 75 ser jag inte som ett alternativ alls, ärligt talat. Jag vill jobba, det är verkligen inte det som det hela handlar om, men jag vill också veta att jag kan ha möjlighet att få några pigga, raska år efter mitt arbetsliv också. Herr Statsminister jobbar säkerligen rysligt hårt, men han har ett kontorsjobb med diverse assistenter i Stockholms innestad och säkerligen en mycket god inkomst. Han har det, så att säga, rätt fint och sitt på det torra. Efter avslutad statsminister-karriär finns möjligheter till diverse andra jobb som han har god kompetens för. Han kan säkerligen jobba till 75 utan att, bokstavligt talat, slita ihjäl sig om det är hans vilja och önskan. Och må då så vara. Men så har vi ju Lena 50, som jobbar inom vården och har fyra barn hemma. Hon som sliter sönder sig både psykiskt och fysiskt för att få livspusslet, jobbet och ekonomin att gå ihop. Hon kommer orka jobba kvar på sitt nuvarande jobb tills hon är strax efter 60, men inte en dag längre. Ska hon då byta jobb? Joho, jaha. Till vad? Hon har gymnasieutbildning, men inte mer än så. Ska hon söka ett nytt jobb då? Som vaddå, som jag får fråga? Ska hon skola om sig på en minst treårig utbildning på universitetet? Till vaddå, om jag får fråga? Och hur ska hon klara den utbildningen ekonomiskt? Ta ännu ett lån och få ännu sämre ekonomi? Låter inte rimligt i mina öron. Och vi har Lennart, snart 60, som slitit i skogen hela sitt liv och nu har en kropp som gör mer ont än gott i hans vardag. Vad ska han ägna sig åt när han nu snart inte orkar gå i skogen längre? Bli kontorsråtta när det enda han kan är att avverka skog? Rimmar ganska illa. Vore det inte bättre för Lena och Lennart att få gå i pension och ha några fina, lugna år medan de fortfarande är relativt pigga och klara?

Jag undrar: vore det inte istället en mycket god idé att sänka den omtalade pensionsåldern?

Jag menar, vi har en stor arbetslöshet och en massa människors som skulle må rysligt bra av att sluta jobba lite tidigare och en rasande massa folk som skulle må bra av att få ett jobb. Låt då för tusan dem som vill gå i pension och frigör lite jobb för oss unga som inget hellre vill än att jobba. Mycket enkel ekvation.

Reinfeldt menar att det ska vara, som han uttrycker det, frivilligt att jobba till 75. Frågan är dock då, vad händer med dem som inte vill jobba så länge? Om man väljer att sluta vid 63, får man då en drastiskt mindre pension? Eller hur var det med den lilla detaljen?

Jag undrar: har du tänkt igenom det här ordentligt Fredrik? Om ja: ge mig då en noggran förklaring. Om nej: ta dig en funderare.

Punkt slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0