7 februari och vem lånar till vad?

På ett seminarium som ägt rum hos Swedbank har Annie Lööf och VD Michael Wolf, mfl, diskuterat bolån, skulder och sparande. Bra, viktigt och inte alls lätt. Slutsats: folk lånar mer. Kan tro det. Köpa hus, lägenhet, sommarstuga, båt. Studera, resa, leva. Folk lånar mer.

Annie Lööf kommer med den smått fantastiska idé och önskningen att folk ska spara mer. Strålande idé. Hon vill, som
Svenska dagbladet uttrycker det, "driva politik som främjar sparande framför lånande". Fin tanke, mycket realistisk och enkel och rak. Visst ska vi försöka leva så vi kan spara ihop till det vi vill göra, och inte låna för det hela. Det vore ju toppen. Men, för det finns ett "men" även här, hur? Jag studerar och hade fått bo i tält och leva på nudlar om jag inte kunnat ta studielån. Jag planerar att flytta till Stockholm inom kort för att jobba, och eftersom jag omöjligt kommer kunna få en lägenhet genom hyreskontrakt, och inte vill bo i tält, så kommer jag få köpa en lägenhet med hjälp av ett lån. Ska man spara till allt man vill göra får man spara sig till fördärvelse. Sen finns ju det delikata problemet med att spara om man inte har något jobb, det är lite problematiskt, om man sedan måste flytta för att få jobb så måste man kanske ta ett lån för bostad där jobbet finns...eller? Viss förenklingt av sparande-politiken behövs, eventuellt.

Spara är bra, jag tycker man ska spara så långt man kan. Lån för nöjen i form av resor osv känns inte riktigt rätt och riktigt, det skriver jag helt klart under på, men att enbart leva på sparandet ger ett väldigt begränsat liv och val för många. Jag är 22 idag, ska mina barn slippa ta studielån och lån för en lägenhet får jag spara en ryslig massa, och helst med början igår! Det är nästan fräckt att säga att man vill att folk ska spara mer, för alla kan kanske inte spara! Kan hända vartenda öre av lönen går åt till livets yttersta nödvändigheter varje månad, och då är sparandet långt borta. Men Annie, om du lyckas driva en politik som på något vis "främjar" sparandet på något vis, då ska jag lyssna noga när du presenterar den politiken.



SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/sparandelinjen-ger-sjalvstandigare-medborgare_6828589.svd

Kommentarer
Postat av: snåljåpen

ja allt prat om sparande är ett hån.Jag har aldrig en spänn över när månaden är slut. Oftas inte i mitten av månaden heller. Vi som jobbar i vården är nog inte de som detta gäller att spara alltså. Jag läser nu för att kunna bli syrra och det är inte så lönsamt det heller. Vad ska jag göra?

2012-02-08 @ 09:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0